·      
بسیاری از افراد دچار لاغری هستند و افزایش وزن در آنها دشوارتر از کاهش وزن در اشخاص چاق است. کمبود وزن نیز می تواند مانند اضافه وزن خطرناک باشد.

هرچه وزن فرد با پایین ترین حد طبیعی فاصله ی بیشتری داشته باشد خطر ابتلا به بیماری هایی که منجر به مرگ زودرس می شوند بیشتر می شود. فرد دچار کمبود وزن از قدرت کافی برای انجام فعالیت های روزانه برخوردار نیست و اغلب احساس ضعف می کند.

·      وزن ایده آل بر اساس قد، جنسیت، سن و نژاد یک فرد و شرایط جسمی او تعیین می شود و در این وضعیت، چاقی یا لاغری وجود ندارند، بلکه فرد از تناسب اندام برخوردار است.

هدف کلی رژیم های چاقی و لاغری، رسیدن به وزن ایده آل است که در آن، فرد از سلامتی برخوردار خواهد بود.

·      اندازه گیری شاخص (ضریب) توده ی بدن (body mass index;BMI) رایج ترین روش برای تعیین وجود کاهش وزن یا اضافه وزن در هر فرد است. شاخص توده ی بدن، روشی ساده و بسیار متداول برای تخمین توده ی چربی بدن است و در قرن نوزدهم میلادی به وسیله ی آنتروپومتریست (متخصص سنجش اندازه، وزن و ابعاد بدن انسان) و آماردان بلژیکی، آدولف کوتلت (Adolphe Quetelet) ابداع شد. شاخص توده ی بدن (BMI) نشان دهنده ی دقیق درصد چربی در اکثر اجتماعات بزرگسال است ولی در افرادی که به بدن سازی می پردازند و نیز در زنان باردار دقت کمتری دارد.

·      متداول ترین تعاریف مورد استفاده برای کمبود وزن طبیعی، ازدیاد وزن و چاقی بر اساس جدول زیر که در سال ۱۹۹۷ به وسیله سازمان بهداشت (WHO) توصیه و در سال ۲۰۰۰ منتشر شد بیان می شود.

BMI

طبقه بندی

کمتر از ۵/۱۸

۹/۲۴ – ۵/۱۸

۹/۲۹ – ۰/۲۵

۹/۳۴ – ۰/۳۰

۹/۳۹ – ۰/۳۵

بالای ۰/۴۰

کمبود وزن

وزن طبیعی

اضافه وزن

چاقی کلاس (گروه)۱ (خفیف)

چاقی کلاس (گروه) ۲ (متوسط)

چاقی کلاس (گروه) ۳ (شدید)

 برای محاسبه شاخص (ضریب) توده ی بدن (BMI) از فرمول زیر استفاده می شود:

وزن (برحسب کیلوگرم)/مجذور قد (بر حسب متر مربع) = شاخص توده بدن (در سیستم متریک)

وزن (بر حسب پوند) * عدد ثابت ۷۰۳/مجذور قد (بر حسب اینچ مربع) = شاخص توده بدن (در آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی)

·      پایین تر بودن میزان چربی بدن نسبت به درصدهای طبیعی آن در ارتباط با سن نیز نشانه ی لاغری و کمبود وزن است.

·      عدم تناسب وزن بدن با توجه به سن، جنسیت و قد به معنی چاق یا لاغر بودناست. در جدول زیر، وزن متناسب با سن، جنسیت و قد نشان داده شده است.

افراد مختلف

سن

وزن

قد

کودکان

۷-۹ سال

۲۸ کیلوگرم

۱۳۲ سانتی متر

 

۱۰-۱۲ سال

۳۷ کیلوگرم

۱۴۷ سانتی متر

دختران

۱۳-۱۵ سال

۵۰ کیلوگرم

۱۶۲ سانتی متر

 

۱۶-۱۹ سال

۵۵ کیلوگرم

۱۶۲ سانتی متر

پسران

۱۳-۱۵ سال

۵۰ کیلوگرم

۱۶۲ سانتی متر

 

۱۶-۱۹ سال

۶۵ کیلوگرم

۱۷۸ سانتی متر

زنان

۲۵ سال

۶۰ کیلوگرم

۱۶۵ سانتی متر

 

۴۵ سال

۵۹ کیلوگرم

۱۶۵ سانتی متر

 

۶۵ سال

۶۱ کیلوگرم

۱۶۵ سانتی متر

مردان

۲۵ سال

۷۱ کیلوگرم

۱۷۸ سانتی متر

 

۴۵ سال

۷۰ کیلوگرم

۱۷۸ سانتی متر

 

۶۵ سال

۷۴ کیلوگرم

۱۷۸ سانتی متر

 

 کمبود وزن به معنی پایین تر بودن وزن از حد طبیعی است و معمولاً بر اساس شاخص توده بدن (BMI) مشخص می شود. غالباً BMI پایین تر از ۵/۱۸ نشانه کمبود وزن و لاغری است. در شیرخوران و کودکان، BMI کمتر از ۱۰ پرسنتایل (با توجه به سن مشخص)، نشان دهنده ی کمبود وزن است. صدک (پرسنتایل؛ percentile) نوعی توزیع آماری صد بخشی است.

 

به عنوان مثال پرسنتایل ۸۰ به این معنی است که ۲۰% از تعداد تام موارد از امتیاز بالا ویژگی های مورد مطالعه و ۸۰% بقیه از امتیاز پایین تر از این ویژگی ها برخوردار هستند. نمودار پرسنتایل BMI از دو محور افقی و عمودی تشکیل می شود که مقدار BMI بر حسب کیلوگرم بر محور عمودی و بر متر مربع (قد) بر روی محور عمودی و سن (برحسب سال) بر روی محور افقی قرار می گیرد و منحنی های به دست آمده، ارتباط میان شاخص توده ی بدن (BMI) و سن را بر حسب صدک (پرسنتایل) نشان می دهند

باید توجه داشت که منحنی های حاصله بر حسب جنسیت و نژادهای مختلف با یکدیگر تفاوت هایی دارند و نباید بدون توجه به این عوامل آنها را به طور یکسان در جنس مونث یا مذکر و در کشورها و نژادهای مختلف مورد استفاده قرار دارد بلکه باید هر جنس و نژاد را در بررسی منحنی ها در نظر گرفت.

 

 

چاق ها و دیابتی ها نان خشک بخورند

اندیس گلایسمی این نان، کم است و قدرت سیرکنندگی اش، زیاد

نان های خشک، انواع زیادی دارند. نوعی از آنها مربوط به شهرستان اسکو می شود که خیلی معروف است و بیشتر هم همان جا به فروش می رسد…

این نان ها مانند نان های لواش، مسطح هستند ولی نحوه پختشان متفاوت است؛ به این شکل که زمان پخت طولانی تری دارند؛ به طوری که حرارت تنور ملایم تر است تا آب داخل نان کاملا تبخیر شود. بعد از پخت هم، نان را در هوای آزاد قرار می دهند تا مراحل خشک شدن تکمیل شود زیرا وقتی نان به این شکل در می آید، مدت نگهداری آن بیشتر می شود.

یکی از روش های نگهداری که از قدیم رایج بوده و هنوز هم در بعضی نقاط از آن استفاده می کنند روش خشک کردن است. چون میکروب ها و دیگر میکروارگانیسم ها مانند کپک ها، قارچ ها و مخمرها برای فعالیت به آب احتیاج دارند و وقتی یک ماده غذایی آب نداشته باشد، این عوامل هم نمی توانند رشد کنند. به همین دلیل نان خشک نه کپک می زند، نه بیات می شود.

● نان خشک؛ انواع و اقسام

نان خشک را می توان با هر نوع آردی (آرد کامل، آرد معمولی و آردهایی با درصدهای مختلف سبوس) تهیه کرد. اگر نان از آرد کامل تهیه شده باشد؛ یعنی آردی که سبوس اش را نگرفته باشند از نظر تغذیه ای فیبر، املاح و ویتامین های بیشتری دارد اما اگر از آرد معمولی تهیه شده باشد با نان تازه خیلی فرق ندارد. نان های حجیم را هم می توان به صورت خشک تهیه کرد مانند نان های سوخاری. نان سوخاری نان حجیمی است که برش داده شده و داخل فر خشک شده است. مزایای تغذیه ای این دسته از نان ها هم بسته به آردی است که در تهیه آنها استفاده شده و می شود. همچنین باید دید در فرمولاسیون نان چه موادی به کار رفته است. در فرمول بعضی از نان ها شیر، شیرخشک، آرد جو، آرد مالت و مواد دیگری اضافه می کنند که خود این مواد ارزش تغذیه ای نان را بالا می برند.

شاخص قند نان های خشک

اندیس گلایسمی یا شاخص قند عبارت است از میزان قند خونی که پس از مصرف یک وعده غذایی بالا می رود. اندیس گلایسمی نان ها به فرمولاسیون آنها بستگی دارد و اینکه آیا آردی که استفاده شده کامل بوده است یا نه؟ چقدر سبوس دارد؟ از چه مواد دیگری در تهیه نان استفاده شده است؟ و… هرچقدر قندهای آزاد یا کربوهیدرات هایی که زنجیره کربنی کوتاهی دارند (مانند مونوساکاریدها، دی ساکاریدها و…) بیشتر باشد، اندیس گلایسمی نان بالاتر می رود. اما هرچه پلی ساکاریدها بیشتر باشند هضم نان طول می کشد و هرچقدر هضم نان یا هر غذای دیگری طولانی تر باشد یعنی اندیس گلایسمی آن پایین است و قندهای آن دیرتر آزاد می شود. موادغذایی با اندیس گلایسمی پایین برای افراد مبتلا به دیابت مناسب تر است.

اما وقتی اندیس گلایسمی نان یا هر ماده غذایی دیگر بالا باشد یعنی قندهایش زود آزاد می شود. اندیس گلایسمی نان ها در مجموع نسبت به غذاهای دیگر خیلی بالا نیست. زیرا آنچه بیشتر در نان وجود دارد نشاسته است و نشاسته هم در دسته پلی ساکارید جای می گیرد و هضمش طول می کشد. بنابراین نسبت به برنج، ماکارونی و بسیاری از غذهای دیگر دیرهضم تر است. به همین خاطر از قدیم همیشه توصیه می شده که غذایتان را همراه با نان بخورید.

در بین خود نان ها آنهایی که سبوس کمتری دارند و از آرد سفید تهیه شده اند، اندیس گلایسمی بالاتری دارند و قندشان زودتر آزاد می شود اما آنهایی که از آردهای کامل تهیه شده اند یا داخلشان آرد جو به کار رفته است، اندیس گلایسمی کمتری دارند و قندشان دیرتر آزاد می شود. ضمن اینکه هرچه نان خشک تر باشد اندیس گلایسمی اش کم می شود و کسانی که باید در مصرف غذاهای کربوهیدراتی (قندی) محدودیت به خرج دهند، بهتر است این نوع نان ها را میل کنند.

 

 

ملبورن، ۱ مه (ANI): اضافه کردن چند ساعت خواب شب از افزایش  وزن جلوگیری می کند.


یک مطالعه جدید نشان داده است که خواب بیش از نه ساعت در شب موجب  سرکوب عوامل ژنتیکی موثر در  افزایش وزن می گردد.

در مقابل، خواب خیلی کم به نظر می رسد که اثر مخالف دارد.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که ارتباط بین خواب و چاقی ضعیف است، اما یافته های جدید نشان دادکه تعامل پیچیده  ای میان خواب و عوامل ژنتیکی مربوط به وزن بدن وجود دارد.

دانشمندان این کشف را پس از مطالعه روی  ۱۰۸۸ از دوقلوهای همسان و غیر مشابه دریافتند.

مطالعات  بر روی دوقلوها به محققان در  شناخت  تاثیرات ژنتیکی و محیطی کمک می کند. فقط دوقلوهای همسان ژنهای یکسان به اشتراک می گذارند، و در نتیجه بدلیل اثرات ژنتیکی مشابه، تفاوت بین آنها، به احتمال زیاد به دلیل عوامل محیطی است.

مطالعه وراثت شاخص توده بدن (BMI) – اندازه گیری قد و وزن – برای کوتاه از طولانی خواب بالا دو برابر بود.

برای دوقلوهایی که خواب کمتر از هفت ساعت در شب دارند، عوامل ژنتیکی ۷۰ درصد در تفاوت  BMI اثر داشته است اما در دوقلوهایی که  به طور متوسط ​​بیش از نه ساعت خواب داشتند ، تنها ۳۲ درصد از تغییرات وزن  رامی توان به ژنها نسبت داد .

” نتایج نشان می دهد که خواب کوتاه تر شرایط مناسبی  برای بیان ژن های مرتبط با چاقی را فراهم می کند ، “WAtoday به نقل از ناتانیل واتسون، از دانشگاه واشنگتن، در ایالات متحده، عنوان کرد و گفت.

”  ممکن است که خواب طولانی محافظ سرکوب بیان ژن های چاقی باشد، وی اظهار داشت: “توصیه.

دانشمندان  در سبک زندگی مدرن غربی ممکن است در چاقی نقش داشته باشد.

” جامعه مدرن با فن آوری اغلب می تواند انحراف بین نیاز به خواب و شکوفایی خواب ایجاد نماید. این مسئله  غالبا دارای پیامدهای سوء برای  سیستم شناختی (ذهنی) و متابولیسمو قلبی عروقی و سلامت سیستم ایمنی می باشد.

” در واقع، در طول قرن گذشته طول مدت خواب شبانه  ۱٫۵ ساعت در شب کاهش یافته و از سال ۲۰۰۱ در بزرگسالان آمریکایی ازحداقل هشت ساعت خواب شبانه ۲۷ درصد کاهش یافته است.

شواهد” موید  رابطه  کاهش ساعات  خواب با چاقی است “،.

خواب ممکن است تاثیر  هورمون های موثر بر متابولیسم قند خون و التهاب را تحت تاثیر قرار دهد.

برخی از مطالعات انجام شده، موید تاثیر  طول مدت خواب با بیماری های قلبی، مقاومت به انسولین (پیشرو به دیابت) و مرگ زودرس است.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی زیر را تکمیل کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.